Kontakt z przedszkolnym psychologiem Katarzyna Puszczewicz – Maliushytska kpuszczewicz@wp.pl
Drodzy Rodzice,
koronawirus okazał się nieproszonym gościem. Sparaliżował codzienną rutynę i spowodował wiele ograniczeń. Gro placówek zawiesiło swoje działania, rekomenduje się nam pozostawanie w domu i ograniczanie do minimum kontaktu bezpośredniego z drugim człowiekiem. Jako dorośli przeżywamy w tym okresie wiele skrajnych emocji – od lęku spowodowanego mało optymistycznymi doniesieniami o rozprzestrzenianiu się koronawirusa w naszym kraju, poprzez złość w związku z zablokowanymi działaniami, aż po przygnębienie.
Sytuacja niewątpliwie jest trudna. To nowe doświadczenie dla nas wszystkich. Nie wolno nam jednak zapominać o naszych dzieciach, które, choć jeszcze niewiele rozumieją z aktualnych wydarzeń, doświadczają ich konsekwencji. Im młodsze dziecko, tym bardziej konkretny poziom rozumowania.
Zdecydowanie jednak powinniśmy podjąć próbę dyskusji i wyjaśnienia zastanej sytuacji naszym pociechom.
Zachęcamy Rodziców do zapoznania Dzieci z poniżej zamieszczoną ulotką
20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik-1
Zagadki i łamigłówki edukacyjne
Zadanie z żabą
Zagadki o emocjach:
Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci- Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Rączki wymachują, ciało w górę leci, Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Oczy jak iskierki się zapalają, Trzęsie nami śmiało
Wszystkie ząbki usta odkrywają. I paraliżuje całe ciało.
Usta jak podkówka odwrócona, Gdy się w nasze serce wkrada,
Często łezka w oku zakręcona. To naszymi myślami włada,
Wygląd twarzy tej dziewczyny Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Jakby najadła się cytryny. Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.
Sposoby na nudę
Sposoby na nudę – karta 3
Sposoby na nudę – karta 2
Sposoby na nudę – karta 1
Mapa emocji służy dzieciom do pomocy w zrozumieniu, co dzieje się z ich ciałem podczas, gdy odczuwają poszczególne emocje, w których częściach ciała dane emocje się „pojawiają” i do jakich zachowań mogą nas prowadzić. Oczywiście jest to tylko propozycja, a możliwości jest wiele: można rozmawiać z dzieckiem o emocjach jakie pojawiają się najczęściej w jego życiu, jakie sytuacje doprowadzają do danych emocji, jak odczuwanie emocji w ciele przekłada się na zachowania, czy mamy na nie wpływ, czy możemy zapobiegać pewnym zachowaniom (np. bicie innych, gdy się zezłościmy).
mapa-emocji 1
mapa-emocji 2
Bajka o złości i spokoju
Bajka o radości i smutku